Každému z nás se někdy stalo, že mu zavolalo neznámé číslo. Pokud jej zvednete, ve většině případů se vám volající představí jako zástupce telefonního operátora, ať už vašeho nebo cizího, případně banky, pojišťovny nebo dodavatele energií.
To obvykle získá naši pozornost, neboť se bojíme, zda není například v našem vyúčtování nějaký problém, který je potřeba řešit. Zde se však není čeho obávat – v naprosté většině případů se ve skutečnosti jedná o hovor z call centra s nabídkou služeb.
Je samozřejmé, že o něco takového téměř nikdy nemáme zájem. Problém však je, jak takovýto hovor rozpoznat jen na začátku. Tyto telemarketingové společnosti se totiž stávají stále chytřejšími v tom, jak se tvářit seriózně. Přesto je tu několik způsobů, jak téměř jasně určit, o koho se jedná.
Tím prvním, na co bychom se měli zaměřit, je samotné představení. Důležitá je zde formulace. Pokud vám paní řekne, že je „ obchodní zástupce“ dané firmy, ať už je to operátor, banka či cokoliv jiného, jedná se jasně o call centrum. Pokud uslyšíte, že je „z firmy“, pak je hovor legitimní.
Call centra totiž ze zákona nesmí předstírat, že jsou něčím, čím nejsou. Proto i když třeba mají s daným operátorem smlouvu, že mu budou shánět nové klienty, stále se jedná o samostatnou firmu, která s ním nemá kromě této smlouvy nic společného.
Dalším znakem je nepřirozeně veselý a nadšený hlas. Ten tito operátoři používají proto, že jim bylo řečeno, že tím volaného lépe vtáhnou do hovoru. Často jsou také napomínáni, pokud nezní dostatečně vesele. To je samozřejmě něco, co v běžných firmách nenajdeme.
Dobré je také si dávat pozor na tvrzení, že mají „speciální nabídku, kterou na běžné kamenné pobočce nedostanete“. To je jasná známka call centra, a také to není tak úplně pravda. Většinou se jedná jen o jeden tarif, navíc ani ne tak výhodný. Zbytek jejich nabídky dostanete i na pobočce.
Pokud vám někdo takto zavolá, je nejlepší hovor utnout již v začátku. Věřte, že poslouchat jej se obvykle vůbec nevyplatí.